Методики на обучението в началните класове

Форма на обучение / Информационен пакет

    Акредитация

    Програмата е акредитирана до 2025 година.

    Обучение

    Обучението се извършва от Факултет по педагогика.

    Анотация

    Докторската програма "Методики на обучението в началните класове" се организира от катедра "Предучилищна и начална училищна педагогика" на Факултета по педагогика. Тя осигурява третата степен на висше образование и повишава образователната и научноизследователската квалификация на докторанта.

    Кандидатдокторантският изпит е по тази методика, по която кандидатът желае да разработва тема на дисертационен труд - Методика на обучението по български език и литература или Методика на обучението по математика или Методика на обучението по родинознание и природознание. Обучението е с продължителност 3 години в редовна и самостоятелна форма на обучение и 4 години - в задочна форма на обучение и приключва със защита на докторска дисертация. Завършилите получават образователната и научна степен "доктор" по педагогика.

    Целта на обучението по докторска програма "Методики на обучението в началните класове" е да се подготвят научни кадри с висока степен на квалификация и компетентност в сферата на частните дидактики, способни своевременно, бързо и надеждно да разрешават научни и образователни проблеми, да отговорят на новите тенденции в образованието, заложени в стратегията на Европейския съюз.

    В докторската програма "Методики на обучението в началните класове" се подготвят висококвалифицирани научни, изследователски и преподавателски кадри, специалисти по конкретни методики в началните класове: Методика на обучението по български език и литература, Методика на обучението по математика и Методика на обучението по родинознание и природознание.

    Усвоени знания, умения и компетентности съгласно националната квалификационна рамка

    Докторантът по докторска програма "Методики на обучението в началните класове" в процеса на своето обучение, педагогическа и изследователска дейностпридобива професионални качества и компетентности, а именно:

    • богата професионална култура и комуникативни умения;
    • методологически компетентности в сферата на научно-педагогическото познание;
    • компетентности в областта на методологията, методиката и инструментариума на научните педагогически и специализирани изследвания;
    • професионална подготовка за успешно осъществяване на регионални, национални и международни педагогически изследвания;
    • умения за интерпретация на научни тези (собствени и чужди) и внедряването им в педагогическата практика;
    • професионални умения за обогатяване на педагогическата теория и технология в областта на предучилищното и училищно обучение;
    • професионални компетентности за самостоятелна преподавателска и експертна дейност в областта на образованието, училищната политика и администрацията;
    • научноизследователски способности с висока степен на развитие и когнитивно мислене;
    • владеене на много добро равнище на чужд език и информационни технологии;
    • комуникативни умения и умения за работа в екип;
    • самостоятелност и инициативност, ориентирани към осигуряване на лична информационна осведоменост и улесняване на професионалните контакти с български и чуждестранни учени;
    • социална активност, адаптивност и конкурентоспособност на пазара на труда, осигуряващи му реализация в конкретни социални условия.

    Обучението се осъществява по индивидуален работен план на докторанта, в съответствие с общия учебен план на докторската програма и тематиката на докторантското изследване и включва: образователна дейност (задължителни и избираеми учебни дисциплини); научноизследователска дейност (разработване на проект на дисертационния труд, изготвяне и публикуване на студия, статия или научно съобщение. участие в проекти, участие в научни форуми); педагогическа дейност (преподавателска дейност - водене на семинарни, практически или лабораторни упражнения, консултации на студенти) и други дейности.

    Задължителни учебни дисциплини:

    Философски основи на педагогиката

    Методология и методи на педагогическите изследвания

    Подготовка и управление на проекти

    Английски език

    Избираемите учебни дисциплини се предлагат след формулиране на темата за научно-педагогическото изследване.

    Учебният план на докторанта трябва да осигурява възможности за постигането на минималните национални изисквания за съответната научна област.

    Условия за допускане до защита на докторска дисертация

    Образователната и научна степен "доктор" се придобива след изпълнение на задълженията по чл. 46, ал. 2 от ЗВО, чл. 9, ал. 2 от ЗРАСРБ, раздел II от ППЗРАСРБ и съгласно Условията и реда за придобиване на образователната и научна степен "доктор" от Вътрешните правила за развитие на академичния състав на Югозападния университет "Неофит Рилски".

    Сфери на професионална реализация

    Докторантът по докторска програма "Методики на обучението в началните класове" в процеса на своето обучение и изследователска дейност се подготвя за:

    • самостоятелна научноизследователска дейност в областта на общата педагогика и специализираните педагогически технологии и практики, актуални за системата на съвременната педагогическа наука;
    • перманентно обогатяване и усъвършенстване на педагогическия процес в началните класове чрез внедряване на резултати от собствени изследвания;
    • научно-преподавателска работа във висшите училища по учебни дисциплини, съответстващи на докторската програма "Методики на обучението в началните класове" и сродни на тях;
    • управленческа дейност в образователната система, при длъжности, които изискват съответното равнище на педагогическа квалификация;
    • експертна дейност при длъжности, предполагащи решаването на изследователски и практически задачи в: научноизследователски институти и ВУ, РИО, медии, неправителствени организации и др.

    Завършилият докторската програма може: да участва в различни форми на продължаващо обучение (постдокторантски програми за повишаване на професионалната квалификация и опит по научната специалност и в професионалната област); да участва в хабилитационни процедури и процедури за израстване в степен.